Prowadząc działalność gospodarczą, wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, w jaki sposób zmniejszyć kwoty opłat z tym związanych. Wiadomo, że zakładając firmę, chcemy zarabiać, ale jednocześnie maksymalnie ograniczyć wydatki, by móc w optymalnym czasie rozwinąć skrzydła. Doskonałym przykładem na zmniejszenie wydatków może być mniejsza składka ZUS. Kto może z niej skorzystać? Jakie dokumenty należy złożyć?
Prowadzenie firmy a składki ZUS
Posiadanie własnej firmy to marzenie wielu osób, jednak konieczność opłat z tym związanych skutecznie zniechęca do podjęcia decyzji w tej sprawie. Jednocześnie należy uwzględnić, że bardzo duże znaczenie mają dochody, które uzyskane zostały w roku 2020. Na ich podstawie można opłacać składki na ubezpieczenie społeczne, stąd też dla wielu osób jest to szansa na sporą oszczędność w comiesięcznym budżecie firmowym. Jeśli przedsiębiorca jest zainteresowany tak zwanym małym ZUSem powinien pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim w roku 2020 nie można było korzystać z tej opcji, ponieważ w przeciwnym razie korzystanie z niej w roku obecnym jest niemożliwe. Należy przede wszystkim dokonać wyrejestrowania z ubezpieczeń, czyli trzeba wypełnić dokument ZIS ZWUA. W zależności od tego, w jaki sposób były płacone składki ZUS do tej pory, należy wybrać właściwy kod tytuły ubezpieczenia.
Mały ZUS, o czym należy pamiętać?
Podstawowym terminem, o którym należy pamiętać jest 1 lutego 2021, ponieważ do tej daty należy złożyć wyżej wspomniany wniosek. Tylko dzięki temu można będzie płacić tak zwany „mały ZUS”. W przypadku osób, które korzystały z tej możliwości w roku 2020 i chęci kontynuowania nie trzeba składać żadnych dokumentów i dopełniać żadnych formalności.
W przypadku podjęcia, ale również wznowienia prowadzenia firmy 1 stycznia 2021 należy zgłosić do Ubezpieczeń Społecznych druk ZUS ZUA, które będzie zawierało kod tytułu przewidzianego dla tego typu opcji. Dokument należy złożyć najpóźniej do wyżej wspomnianej daty. Osoby, które zdecydują się na prowadzenie firmy po 25 stycznia, czy też na wznowienie jej prowadzenia powinny takie zgłoszenie złożyć do 7 dni od momentu rozpoczęcia lub wznowienia danej działalności. Dzieje się tak, ponieważ do końca miesiąca pozostaje wtedy mniej jak 7 dni.
Co z firmami, których działalność zostaje wznowiona?
Wznowienie działalności firmy w miesiącu późniejszym niż styczeń (przy założeniu, że w roku wcześniejszych była prowadzona minimum przez okres 60 dni) i oczywiście nie korzystało się z tak zwanego „małego ZUSu”, koniecznie należy złożyć dokument o nazwie ZUS ZUA, bądź też w przypadku podlegania jedynie pod ubezpieczenie zdrowotne ZUZ ZZA. Taki dokument trzeba złożyć do 7 dni od momentu założenia/ wznowienia prowadzenia firmy.
Prawdą jest, że podstawą do skorzystania z tego typu możliwości jest oczywiście spełnienie określonych warunków, ale także dopełnienie formalności we wskazanym terminie. W przypadku chęci korzystania z tej opcji w późniejszym miesiącu należy wyrejestrować się z ubezpieczeń za pomocą druku ZUS ZWUA, ale jednocześnie zgłoszenie się drukiem o właściwym kodzie. Wszelkich formalności należy dopełnić w terminie do 7 dni od momentu, w którym zacznie się spełniać wszelkie warunki, które określa „mały ZUS”.
Istotną sprawą jest to, że jeśli ktoś nie zgłosi się w podanym terminie, jest to jednoznaczne z rezygnacją z tej opcji. Dlatego tak duże znaczenie ma określenie swoich możliwości, a jednocześnie dopełnienie wszelkich formalności we wskazanych terminach. Dzięki temu można będzie prowadzić działalność i ograniczyć wydatki z nią związane. Prowadzenie firmy nakłada na przedsiębiorcę szereg nowych obowiązków, dlatego warto je znać, by móc korzystać z przywilejów, które pozwalają na spore oszczędności. To ważne nie tylko dla początkującego posiadacza firmy, ponieważ właściwie każdy chciałby mieć więcej pieniędzy dla siebie. Mały ZUS to spore ułatwienie, skorzystało z niego dużo osób. Dlatego jeśli ktoś spełnia wszelkie warunki, również może dopełnić formalności i zacząć korzystać z tej możliwości.