W większość treści, które czyta użytkownik w internecie zostały napisane przez copywritera. Jeśli odwiedzasz sklepy e-commerce, możesz zauważyć, że każda kategoria lub produkt posiada szczególny opis. Najprawdopodobniej jest on napisany właśnie przez copywritera. Idąc dalej, posty na Social Mediach, artykuły sponsorowane czy marketing szeptany – to kolejne obowiązki profesjonalnego copywritera. W skrócie – dostarcza on treści do internetu. Co zrobić, aby pisać dobre treści?
Copywriting – jak zacząć?
Dróg kariery i możliwości w tym zawodzie jest kilka. Prawie każda agencja zajmująca się marketingiem internetowym, posiada w swoim zespole osobę lub dział content marketingu. Sprawdź dostępne agencje w Twoim mieście, ale również innych częściach Polski. Jest to praca, którą możesz wykonywać zdalnie. W ogłoszeniach o pracę pracodawcy obecnie zamieszczają informację, że potencjalny pracownik ma możliwość decyzji, czy chce pracować w domu lub w biurze.
Ofert pracy możesz szukać również na specjalnych platformach przeznaczonych dla freelancerów. Zleceniodawcy poszukują tam osób, które przygotują tematyczne artykuły na bloga, strony internetowe, opisy kategorii, produktów czy przygotowywanie postów na Social Media. Branż do wyboru jest sporo. Określ w czym czujesz się najlepiej i podejmij pierwsze zlecenie.
Kolejnym kanałem zdobywania potencjalnych klientów są grupy na Facebook’u. Poszukaj te, które odnoszą się do copywriterów i content marketingu. Praktycznie codziennie zleceniodawcy szukają osób, które stworzą dla nich potrzebne treści lub po prostu sam/sama przygotuj post i opublikuj, w którym zawrzesz informacje w jakiej tematyce czujesz się najlepiej.
Jak być dobrym copywriterem?
Sztuka copywritingu w przypadku e-commerce polega na tym, aby treści ‘’sprzedawały’’. Jest to reklama w internecie, dlatego to, co przeczyta klient na temat danego produktu, ma skłonić go do dokonania zakupu na stronie internetowej. Copywriting ściśle współpracuje ze specjalistami SEO, które przygotowują mu wytyczne odnośnie do słów kluczowych, które mają zostać zawarte w artykule. Ma to duży związek z pozycjonowaniem stron www.
Wśród najczystszych rad udzielanym młodym osobom, które chcą zostać twórcami treści jest konieczność ciągłego pisania. Powtarzalność i sukcesywne wykonywanie danej czynności, zwiększa nasze umiejętności w tym zakresie. Pisz jak najwięcej. Załóż swoją stronę internetową lub bloga. Umieszczaj tam artykuły na różne tematy, oczywiście przed wcześniejszym reserachem. Z czasem zyskasz wprawę i Twój czas poświęcony na artykuł będzie krótszy.
Ważnym elementem tego zawodu jest wzbogacanie słownictwa. Staraj się czytać dużo książek, czasopism czy artykułów w internecie. Im więcej czytasz, tym później możesz przysposobione słowa użyć w swoich tekstach. Bądź na bieżąco wokół tego, co się dzieje na świecie, branży klienta, aby móc szybko reagować.
Kursy, tutoriale i porady od doświadczonych kolegów. Zostało stworzonych wiele książek, które wprost odnoszą się do pisania treści w internecie. Tak, jak sporo jest kursów dotyczących pozycjonowania stron, programowania, grafiki, tak znajdziesz i adnotacje do copywritingu.
Zalety i wady copywritingu
Z pewnością najważniejszym plusem tego zawodu jest elastyczność grafiku i praca nawet z odległego kawałka świata. Wystarczy komputer i dostęp do internetu. O ile, jeśli chcesz pracować jako freelancer, tych zleceń musisz szukać sam, o tyle praca w agencji reklamowej jest stabilniejsza. Najczęściej w takich miejscach plan contentowy stworzony jest z dużym wyprzedzeniem. Niestety, jednorazowe zlecenia mają to do siebie, że musisz ich mieć co najmniej kilka w miesiącu i szukać ich samemu.
Ceny za 1000 zzs wahają się od 4 do nawet 15-17 zł. Zależy ona w szczególności od złożoności i trudności danego tekstu. Zleceniodawcy, którzy chcą otrzymać profesjonalnie napisany tekst, a jest on związany z mało popularną branżą, mogą zapłacić więcej. Początkowy copywriter, zaczynający pracę w agencji, może liczyć na wynagrodzenie w kwocie 2000-2500 tys. złotych. Z rosnącym doświadczeniem i umiejętnościami jego zarobi mogą sięgać nawet 10 tys. złotych.
Więcej na temat pracy copywritera dowiesz się z artykułu: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/614/jak-zostac-copywriterem-i-pracowac-zdalnie