praca zdalna
fot.pexels.com

Praca w domu wymaga szczególnej dyscypliny. Niestety, w niektórych przypadkach bywa tak, że pracownicy są mniej efektywni i produktywni niż w biurze. Wiąże się to z tym, że pracodawca nie ma nad nimi bezpośredniej kontroli. Niewyobrażalne jest, aby osoba zatrudniona miała włączoną kamerę w laptopie przez cały okres pracy danego dnia. Co zrobić, aby zaufać naszemu pracownikowi i w jaki sposób szybko reagować na brak dyscypliny i motywacji do pracy?

Zastosuj popularne narzędzia

Jednym z pierwszym pomysłów może być wykorzystanie specjalnych narzędzi – aplikacji przeznaczonych do organizacji zadań i wyznaczania obowiązków. Dzień po dniu, każde zlecone zadanie, pracodawca umieszcza w specjalnym arkuszu i wyznacza termin jego zrealizowania. W ten sposób będzie miał kontrolę nad tym, co dzieje się w firmie i czy wszystkie procesy zostały zachowane. Dla samego pracownika jest to dobre rozwiązanie, gdyż sam w sobie utrzyma dyscyplinę i wywiąże się ze swoich zadań tak, jak powinien.

Umów wideokonferencję raz lub dwa razy w tygodniu

Kolejnym sposobem, aby utrzymać kontrolę nad kulturą pracy jest wideokonferencja. Zorganizuj spotkanie zespołu raz, maksymalnie dwa razy w tygodniu. Najlepiej na samym jego początku lub pod koniec. Porozmawiaj ze swoimi pracownikami. Zapytaj, czy coś potrzebują, jak idzie praca, czy mają jakieś zaległości. Rób to ostrożnie, bez wywierania presji na pozostałe osoby.

Pomóż rozwiązać problemy

Dla większości Polaków praca zdalna była całkowitą reorganizacją życia. Jesteśmy nadal zamknięci w domach. Dzieci nie chodzą do szkoły. Oprócz własnej pracy w domu, rodzice zmuszeni zostali do pomagania dzieciom w zajęciach szkolnych. Sami musieli dopilnować, aby dziecko brało udział w zajęciach edukacji online. W takich warunkach dużo ciężej się pracuje, dlatego bądź wyrozumiały i postaw się w sytuacji pracownika. Jeśli mimo tych problemów wywiązuje się ze swoich zadań, doceń i pochwal go, nawet przy innych członkach zespołu. Niech wie, że ma Twoje całkowite wsparcie.

praca zdalna
fot.pexels.com

Praca hybrydowa – na czym polega?

Niektóre firmy zastanawiają się nad całkowitą pracą zdalną lub pracę hybrydową. Polega ona na tym, że pracownik pojawia się w biurze raz lub dwa razy w tygodniu, a w resztę dni pracuje w domu. To również jeden ze sposobów walki z motywacją do pracy w tym trudnym okresie. Wizyta w biurze, po tak długim czasie całkowitej pracy zdalnej, bywa zbawiennie dla pracowników. Ciągła monotonia nie jest wskazana, więc warto zastanowić się, czy cała firma jest w stanie korzystać i funkcjonować hybrydowo.

Pracownik odpowiada za organizację pracy

Praca w biurze wymaga większej dyscypliny i skupienia. Będąc w budynku firmowym mamy zakodowane w głowie, że jest to miejsce pracy i trzeba wykonać określone obowiązki, za które otrzymujemy wynagrodzenie. W tym miejscu jest przed nami tylko biurko i komputer.

Zupełnie inaczej wygląda to w naszym domu. W nim jest wiele pokus i rozpraszaczy, które mogą przeszkadzać nam w wykonywaniu zadań. Wygodna kanapa, telewizor, czy realizacja domowych obowiązków w postaci prania, sprzątania czy gotowania. To powoduje, że praca może nie być efektywna. Wtedy, to sam pracownik powinien zadbać o swoją organizację pracy. Ułożyć plan dnia tak, aby zdążyć na czas z projektem, który właśnie wykonuje.

Jednym z kluczowych elementów współpracy jest zaufanie. Na nim buduje się relacje. Jeśli będziesz ufał swoim pracownikom, oni odwdzięczą się solidną pracą i wykonanymi zadaniami w 100%. Twój zespół złożony jest z kilku osób, pracujących w firmie co najmniej kilka lat? To świetnie. Zapewne ufacie sobie i wiecie, że każdy z was pracuje w sposób odpowiedzialny. Gorzej, jeśli masz w zespole nowego pracownika i nie do końca wiesz, czego się spodziewać. Staraj się wtedy częściej rozmawiać z taką osobą i skorzystać z tych kilku pomysłów wymienionych w artykule i zrozum, że być może również i jej trzeba pomóc w organizacji pracy zdalnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here